Bedri Rahmi Eyüboğlu Hayatı
Bedri Rahmi Eyüboğlu, 1913 doğumlu, Çağdaş Türk Resim Sanatının öncülerinden, ressam, şair, yazar 1913 de , Görele, Giresunda dünyaya gelen Eyüboğlu, ailesinin beş çocuğundan ikincisiydi. Trabzon Lisesinde okurken, 1927 de, bu okula resim öğretmeni olarak atanan, Zeki Kocameminin öğrencisi olan Eyüboğlu, Kocameminin derslerinin etkisi ve okul müdürünün cesaretlendirmesiyle, 1929da, istanbul Güzel Sanatlar Akademisine Mimar Sinan Üniversitesi girdi
Akademide, Nazmi Ziya ve ibrahim Çallı gibi ünlü ressamların öğrencisi olan Eyüboğlu, 1930da eğitimini bitirmeden, ağabeyi, Sabahattin Eyüboğlunun yanına, Parise gitti. André Lhoteun yanında çeşitli resimler yapan Eyübüoğlu, Akademideki ilk yıllarından sonra, temel bilgilerini, Lhoteun akademisinde edinmesine karşın, onun kübist ve konstrüktif yaklaşımını benimsemeyerek, Dufy ve Matissei kendine daha yakın buldu. 16 nisan 1936 tarihinde, Parisde tanıştığı, Rumen asıllı eşi, Eren Eyüboğlu ile evlendi.
ilk kişisel sergisini 1934 de, Bükreşte açan ve aynı yıl katıldığı, Akademinin diploma yarışmasında üçüncü olan Eyüboğlu, bu derece ile mezun olmak istemediği için, diploma yarışmasına yeniden hazırlanmaya başladı. Bu süre zarfında, Çerkeş demiryolu yapımında çevirmenlik yapıyor, Tekel Genel Müdürlüğünde çalışıyordu.
1936 da, Hamam adlı kompozisyonuyla, diploma projesinde istediği başarıyı elde ederek birinci oldu. Aynı yıl, Moskovada düzenlenen, Çağdaş Türk Sanatı Sergisine katılan Eyüboğlu, takip eden sene, Cemal Tolluyla beraber, Akademinin Resim Bölümü Şefi Léopold Lévynin asistanı oldu.
Eyüboğlu, Chpnin kültür programı çerçevesinde resim yapmak için, 1938 de Edirneye, 1941de de, Çoruma gitti. Bu dönem boyunca, resimlerine, köy manzaraları, köy kahveleri, faytonlu yollar, gibi Anadolu motifleri hakim olmuştur
Bu yılların ardından Eyüboğlu, halk sanatını sağlam bir kaynak olarak görmeye başladı. Minyatürlerden de esinlenen Eyüboğlu, Anadolu kilimlerinin geometrik, soyut biçimlerini, çini, cicim, heybe, yazma ve çorapların bezeme düzenini ve renk uyumlarını kaynak olarak kullanarak, motifin ağırlık kazandığı, süslemeci bir tutumla resimler yaptı. Sadece motifleri resme uygulamakla yetinmeyen Eyüboğlu, renk ve malzeme araştırmalarına da girdi.
1940 lardan sonra duvar resimlerine yöneldi. ilk duvar resmini 1943 te istanbulda, Ortaköydeki, Lido Yüzme Havuzu için yapan Eyüboğlu, 1947 de, Asmalımescit, istanbulda, atölye ve galerisini açtı.
1950 de, Ankarada, Eyüboğlunun o zamana kadar yaptığı işlerini kapsayan bir sergi düzenlendi. O sene, ikinci kez Parise giden ve insan Müzesinde Musée de Ihomme ilkel kavimlerin sanatını inceleyen Eyüboğlunun, bu gezisi sırasında edindiği fikirler, stilini tamamen etkiledi ve yönlendirdi. Aynı sene mozaik çalışmalarına başlayan Bedri Rahminin, 272 m²lik mozaik panosu, 1958 de, Uluslararası Brüksel Sergisinde, serginin büyük ödülü olan altın madalyayı kazandı
1959 da, Paristeki nato yapısı için, şimdi Brükselde bulunan, 50 m²lik bir mozaik pano daha hazırlayan Eyüboğlu, 1960 ve 1961 de iki kez, birçok geziye katılıp, konferanslarda bulunduğu ve resim çalışmaları yaptığı, ABDye gitti.
1969 da, Sao Paulo Bienalinde onur madalyası kazanan Bedri Rahmi, ayrıca, 1940 ta Devlet Resim ve Heykel Sergisinde resim dalında üçüncülük, 1943 te dördüncüsü düzenlenen aynı sergide, ikincilik ve 1972de de, 33. sergide birincilik ödülünü aldı.
Ölümünden sonra, 1976 da, Ankarada, Yaşayan Bedri Rahmi adıyla bir sergisi düzenlenen Eyüboğlu, aynı yıl, istanbulda da, Devlet Güzel Sanatlar Akademisinde adına düzenlenen bir sergiyle anıldı.
1984 te, istanbulda, Bedri Rahmi Her Dönemden adlı bir toplu sergi açıldı Sanat hayatı boyunca, çeşitli teknikleri deneyerek, gravür, mozaik, heykel ve seramik alanlarında birçok esere imzasını atan Eyüboğlu, yazmacılığa da yöneldi, kumaş üstüne baskılar yaptı.
1927 de başladığı resim öğretmenliğini ölümüne değin sürdüren Eyüboğlu, Akademideki atölyesinde birçok öğrenci yetiştirerek, çağdaş Türk resminin gelişimine katkıda bulundu.
1928 de, daha lise öğrencisiyken yazmaya başladığı şiirlerine, 1933 ten sonra Yeditepe, Ses, Güney, insan, inkılapçı Gençlik ve Varlık dergilerinde yer verildi.
1941 den başlayarak çeşitli şiir kitapları basılan Eyüboğlunun, masal, şiir, deyiş gibi türlere karşı duyduğu ilgi, şiirlerine de yansıdı. Eyüboğlu, akıcı bir uslupla kaleme aldığı, gezi ve deneme yazılarında ise, sürekli gündeminde olan halk kültürü, halk sanatı konularına bakışını sergiledi.
Halk dilinden ve şiirinden aldığı öğeleri, kendine özgü bir biçimde harmanlayarak, halk diline yaklaşma çabasını sonuna dek götüren Eyüboğlunun, şiirleri, bu nitelikleriyle, resimleriyle büyük bir benzerlik gösterir Bedri Rahmi Eyüboğlu 21 Eylül 1975 de, vefat etti